Alla inlägg under maj 2008

Av Ulrika - 19 maj 2008 21:32

Jag älskar att var på lillmattes rum. När man ligger under hennes säng har man utsikt ut i hallen och kan då lätt hålla koll på vem som kommer och går. På rummet har hon också en rosa papperskorg som hon fuller med spännande saker. Jag har för vana att titta igenom innehållet varje morgon.  Ofta gör jag små fynd, ex mjuka pappersnäsdukar som hon slängt. Jag tar dom försiktigt i munnen och sen går jag ut ur rummet som om inget har hänt. Tyvärr upptäcker människorna i huset det oftast eftersom min mimik blir något stel. Lyckas jag lur dom så vill jag genast ut för att 1. kunna slita fyndet i stycken 2. mumsa upp fyndet. Hittar jag inget i papperskorgen finns det alltid några smutsiga strumpor att hitta på golvet, antingen hos lillmatte eller hos minimatte.


Skattjakts Ofelia



Av Ulrika - 18 maj 2008 16:13

Upp tidigt i dag också! Iväg till Hässleholm på hundutställning. Jag blir så glad när jag ser Lagottoringen, då blir jag glad i hela kroppen. Men matte låter mig inte hälsa på alla jag vill och inte får jag skälla på alla jag vill heller. Plötsligt var det vår tur i ringen matte höll på att missa det! Jag visade mig så gott jag kunde och domaren skrev en ganska fin kritik MEN han tyckte jag hade en lös svans!!!! Ja sitter den inte fast ordentligt så måste matte skruva fast den åt mig. Tänk om jag tappar bort svansen när jag är ute och går.


Här  är några bilder på mig från gamlemattes trädgård.


 Där bakom skymtar ni trädgårdslandet som man kan gräva i.....

 Här har jag fortfarande svansen kvar. Matte, du kan inte ta mig!


Pellesvanslös Ofelia-lös-svans



Av Ulrika - 17 maj 2008 00:00

Jag gick upp jättetidigt idag. Eller rättare sagt matte gick upp tidigat i dag. När hon ätit frukost tyckte hon att även jag skulle stiga upp. Jag fick frukost och sedan gick vi en lång runda. Det var jätteskönt, det var inga andra vakna än vi och fåglarna. När vi kom hem skulle vi åka bil till brukshundskubben för att göra en mentalbeskrivning av mig. Det var ganska skoj för först fick jag nosa på alla åskådarna oh sedan hälsa på testledaren. Henne hade jag redan innan fått korn på och visste vem hon var. Jag fick göra en massa roliga saker, jaga en trasa, titta på en gubbe som lekte på avstånd, men det är klart han var inte så rolig. Det var mer spännande att se efter var den där fasanen var som precis gol. Dom försökte skrämma mig med en uppfarande overall och rasslande kätting. Sen gick matte och jag till ett annat ställe och där träffade vi två spöken. I början tyckte jag inte det var något speciellt med dem för det var en bit ifrån men sen rörde de sig lite konstigt och kom närmare så jag provade att skälla ut dem.  Sen gick matte fram till dem och jag också och då upptäckte jag att det var människor som var utklädda. Vad tokiga människor kan vara! På slutet så sköt dom med en pistol i luften så att det ekade mellan byggnaderna, då stannade jag upp ock kollade vad det var som hände men inget hände, allt verkade vara som det skulle  så jag tror inte man behöver oroa sig förrän det viner runt benen. Det var några grejor jag fick göra på förmiddagen.


På eftermiddagen åkte matte och jag till mattes föräldrar i Båstad. Jag älskar att vara där. Där finns en jättestor trädgård och bakom lekstugan som nu används som trädgårdsskjul finns ett stort trädgårdsland. Där får jag gräva nästan hur mycket som helst. Ovanför kvarteret där gamlematte och husse bor finns en underbar bokskog. Åååååå vaddet luktar gott där.


Tuffingen Ofelia

Av Ulrika - 16 maj 2008 20:20

Matte har passat grannens hund i dag. Det är min kompis, han är en gul vacker labrador hane som heter Eddie. Vi var på långpromenad tillsammans och han är så duktig säger min matte. Han drog inte i kopplet utan gick fint och lungt vid sidan om matte. Jag däremot for till höger och sen vänster för att hinna med att nosa och käka det bästa gräset på båda sidorna.


På kvällen när jag var ute i trädgården så hände något märkligt. En boll kom infarande från grannarna. Kul tänkte jag att dom vill ge mig en boll :O)

Började leka lite med den. Det var  sån där go liten mjuk boll med fyllning i. Beslutade mig efter ett tag att kolla innehållet. Den innehöll en hel del fyllning för när jag tömt den såg det ut som om det snöat i trädgården. Precis då kom matte ut. Hon lät inte så glad när non kallade på mig men när hon ropade till grannpojken så var hon sååååå mild på rösten " Det har visst hänt en olycka!" 



Här gör jag mig så liten som möjligt, kanske inte matte lägger märke till mig och sätter mig i samband med det plötsliga snöfallet.


Osynliga Ofelia

Av Ulrika - 15 maj 2008 20:12

Hur jag än försökte att gömma mig längst in under mattes och husses säng så hjälpte det inte. Matte hittade mig och lyckades lura ut mig med en bit morot. Mmmmm så gott morötter är. Det räcker att någon i huset tar fram potatisskalaren så kommer jag springande. Matte lurade som sagt ut mig och jag fick stå på klippbordet medan hon klippte och klippte. Ibland ville jag också se vad och var hon klippte men det ville inte matte. Då övergick jag till att stirra ut henne. Försökte hon titta åt höger, vred jag huvudet  åt höger, försökte hon åt vänster så var jag där med huvudet. Provade hon att huka sig för att klippa mellan frambenen så sänkte jag huvuet. Perfekt ögon kontakt, precis sådan hon vill ha på appellplan. Men matte blev inte så glad. När hon sedan ville klippa huvudet var jag inte så intresserad längre. Ville inte titta på henne alls. Inte så lätt heller för luggen är förlång trots att matte försökt klippa fram mina ögon. Så här blev resultatet. Ser Ni några ögon???



Ofelia utan utsikt

Av Ulrika - 14 maj 2008 22:05

Jag har badat idag, eller rättare sagt har blivit schamponerad och duschad. Jag gillar det inte så speciellt mycket men står ut. Värre är det efteråt när matte ska dra i mina lockar. Hon provade en ny kam som hon köpte i helgen och den tyckte hon nog var bra eftersom hon använde den jäääätte länge. Hela tiden muttrade hon, en tova, två tovor, tre tovor, fyra....87 tovor, då slutade jag lyssna och la mig ner på klippbordet. I morgon ska hon klippa mig men då tror jag att jag ska gömma mig.

Ren o fin Ofelia

Av Ulrika - 12 maj 2008 20:59

Jag har varit hemma med husse idag. Han har grävt plinthål och jag har inte fått hjälpa till idag heller. :(  Men .... runt hörnan har matte en rabatt, snart är där inga rötter kvar till de vackar höstanemonerna. Hoppas hon blir glad att jag rensat lite till henne, för de har spritt sig hej vilt i rabatten. Likadant har jag rensat lite bland Bergenian också. De är härliga att tugga på. ;)


Trädgårdsmästaren Ofelia

Av Ulrika - 10 maj 2008 23:19

Vi har haft besök idag. Toppen för då kan man göra lite som man vill. Passade på att flörta in mig hos speciellt en av besökarna. Mycket lyckat för ett tu tre så fick jag sitta i knät vid middagsbordet. Toppen, då har man fantastisk utsikt över godsakerna. Jag har verkligen fått kela mycket denna kväll. Både med stora och små människor. Kom på besök oftare!!!


Kelgrisen Ofelia

Skapa flashcards