Alla inlägg under juli 2008

Av Ulrika - 10 juli 2008 15:07

Nu ska vi snart packa in i bilen och fara norröver. Matte har badat och klippt mig i dag. Tänk att det kan vara så mycket att klippa fast jag blivit klippt varje vecka den senaste månaden. Jag tror matte satsar på en karriär för mig i nakenhundsklassen.

 

Jag har inte fått springa så mycket i trädgården själv idag eftersom jag badats, men jag hann med att smita ut och rulla mig i sågspånshögen som husse gjort till mig. Han är så snäll och sågar brädor så att jag får sågspån (och matte en efterlängtad altan). J

 

Snaggade Ofelia

Av Ulrika - 9 juli 2008 21:42

Idag har vi haft besök av riktiga italienare. Dom bor strax utanför Verona och var här i Sverige för att hälsa på husses svägerska. Dom kom till oss och fikade med min familj. Då passade jag på att hålla mig under bordet för ibland kan det komma en eller ett par godbitar ner på golvet, och de är oftast till mig.  Sen skulle jag fotograferas, ganska konstigt att de som är italienare behövde ett foto på en italiensk tryffelhund.

 

Jag har inte varit i potatislandet idag. Jag ska vänta lite så de hinner växa sig lite större först.

Matte hade hotat med att jag skulle badas och kammas i dag men det har hon inte hunnit. Kanske hon glömmer bort det helt. Hoppas, hoppas! Kammas är värst, klippas går an men det är så tråkigt.

 

Imorgon åker vi till Båstad och övernattar, då blir det inte så långt att åka till Tvååker på fredag när det åter är dags för utställning. Matte säger att det bara är denna helgen också sen har jag utställningspaus ett par veckor. Undra vad vi då ska göra på helgerna?

 

Ciao

Ofelia

Av Ulrika - 8 juli 2008 22:45

Till slut hörde matte mig hur jag gnällde och kom för att öppna dörren för mig men jag stod inte utanför dörren som vanligt. Det hade börjat bli mörkt ute så det tog ett tag innan matte såg mig. Jag satt fast eller snarare jag kom inte ut ur fällan matte gillrat i potatislandet. Min matte är lika listig som Emil i Lönneberga och drängen Alfred när de fångade Krösamaja i varggropen.  Rackaren att jag inte såg det komma. Jag skulle bara komma åt de potatisarna som jag inte hann få tag i förra gången jag var ute i trädgården. Jag klättrade innanför kompostgallret men sen kunde jag inte komma ut och där stod jag hur länge som helst. När då matte upptäckte mig så började hon skratta och försvann i huset igen. Hon gick in för att hämta kameran. Taskigt tycker jag. Hon borde genast ha befriat mig. Det var faktiskt synd om mig jag kunde inte röra mig varken framåt eller bakåt.

 

Matte påstår att hon inte alls gjort någon fälla utan ställt gallret så för att jag inte skulle få för mig att gräva upp de ynka potatisarna som fanns kvar. Undrar om hon talat sanning. Nu går jag och lägger mig under sägnen i stället.

  

God Natt önskar en

Förödmjukad Ofelia


Av Ulrika - 8 juli 2008 20:36

Jag var i trädgården och skötte lite hundsaker och plötsligt tittade matte ut genom altandörren. Precis då stod jag i det lilla trädgårdslandet och grävde efter några potatisar. Aj då nu blev jag påkommen! Jag hoppade snabbt ut ur såbädden . Matte kom ut för att titta på förödelsen och det var inte bra. Då fick hon syn på två f.d badbollar. Grannens bollar som jag slaktat. Det är så roligt att slita dem i stycken. Matte plockade ihop konfettibitarna och gick och slängde dem i soptunnan. Hon blev ganska förvånad när hon kom tillbaka för då hade jag kul med en tredje badboll som fortfarande var hel. Jag hade lust att leka så jag bestämde mig för att först ta en runda och skaka bollen ordentligt så att den säkert var död innan jag kom på inkallningen från matte. Stendöd det kan man säga att den bollen var, det var bara för matte att bära ut den också till soptunnan. Undra hur många bollar grannarna har som de vill ge till mig. De är toppen för jag får nästan behålla en om dagen.


Konfettimaskinen

Ofelia


Av Ulrika - 7 juli 2008 19:46

Vilken helg! Det är svårt att få ordning på tankarna för man har upplevt så mycket.

 

På fredag morgon for jag och matte till Mia och Salma. Där packade vi in oss i deras bil och styrde kosan mot huvudstaden. Det gjordes ett stopp längs vägen hos Salmas halvbror, en stilig kille. Där åt mattarna en härlig lunch och vi hundar fick stäcka på benen. De hade en bur med något riktig spännande. I den fanns två nyfikna marsvin och där vid buren kunde jag ha stått resten av helgen för det ar så spännande att titta och lukta på dem. Men det fick jag inte utan det var in i bilen igen. Tack Totte för att vi fick besöka dig!

 

Framme så checkade vi in på ett fantastiskt pensionat. Personalen var otrolig. Det luktade nybakat från köket och middagen som serverades var utsökt. Sen putsades min päls lite så att jag skulle vara redo in för lördagen.

 

I ottan på lördagen for vi i väg till Circuiten. Det var nästa 200 lagottos anmälda så det blev en lång väntan innan det var dags för mig att få gå in i ringen. Väl där så gick det fantastiskt bra. Jag blev två i öppenklassen. Gissa om min matte var stolt! Jag blev lite trött så jag fick gå in och vila mig igen i min bur. Plötsligt drogs burdragkedja upp och matte slet ut mig för då har vi blivit inropade igen. Tiken som slog mig i klassen fick certet och nu skulle vi in för att konkurrera om reserv certet. Yrvaken sprang jag med matte in i ingen. Efter ett varv eller ett par så räcker domaren fram en jättefin rosett till matte och jag fick alltså reserv certet. Jippiii!

På kvällen var vi helt slut och jag fick vila upp mig på rummet medan matte och de andra åt en ljuvlig middag innan de gick och la sig.

 

Söndag var det att stiga upp ändå tidigare. Puh vilket slit! På plats vid mässan så stod vi i den längst hundkön någonsin. Det var skönt när vi väl kom in och jag fick krypa in i buren ingen och koppla av. Så småningom var det dags. Det var massor av tikar i min klass så det var trångt i ringen. Vi fick gå in i omgångar. Jag blev som många andra av de vackra hundarna bedöms som excellent och det betydde att jag skulle in i ringen igen och konkurrera. Vid konkurrensen så fick vi springa varv efter varv. Den stackars domaren hade ett svårt jobb att välja bland alla fina tikar. Vi sprang så många varv att jag började bli torr i halsen. Så småningom var vi 6 hundar kvar och då ville matte gå ut för det var så nervpirrande men jag höll henne kvar och det var tur för kan ni tänka er – jag kom på 4 plats i en världsutställning!!!  Utanför ringen stod mina uppfödare och hoppade av glädje. Det var tur att de var där och kunde ta han om mig och ge mig vatten när vi kom ut ur ringen för matte var alldeles vimmelkantig. Tack snälla Gun och B-G för att ni var där!


Vill också passa på att tacka personalen på pensionatet La famiglia för att vi fick komma. Utan er så hade jag aldrig fått komma och uppleva denna helg i Stockholm. Tack för en underbar helg!

 

Efter finalen i vår ring så åkte vi hem till Skåne igen. Men den resan minns jag inte mycket av för då sov jag mest hela tiden.


Vackra Ofelia

 
Av Ulrika - 1 juli 2008 19:40

På promenaden idag fick jag sällskap av min älskade kompis Smulan. Ibland Ibland får hon för sig att hon vill följa med och då går hon först fint med oss och sen får hon tokryck och hoppar in i grannarnas trädgårdar. Pinsamt! Sen kan hon gömma sig i någon buske och precis när man passerar så hoppar hon fram med skuten rygg och lurvig svans. Löjligt att hon ens försöker, det behövs större grejer än så för att jag ska bli rädd.

Vänta på mig Smulan!


Mjau

Ofelia

Skapa flashcards