Alla inlägg den 6 september 2009

Av Ulrika - 6 september 2009 20:55

Dagen började med att Matte gick upp och packade hundryggsäcken, då gäller det att vara med. Men så hörde jag att Lillmatte I skulle på hundungdom och att lillfjantan Alpina skulle få följa med. Vad var detta för orättvisa, det är ju jag som går på hundungdom med Lillmatte?!  Men när alla var klara så tog Matte på mig kopplet också. Pust, det var tur att hon inte skulle lämna mig kvar mig hemma. När vi kom till brukshundsklubben gick Alpina och Lillmatte I iväg och så tog Matte mig. Vi gick till en hörna på appellplan och där tyckte Matte att vi skull köra lite linförighet, evigheters evigheter sedan vi tränade något sådant. Eftersom jag var så lycklig att jag fick följa med så gjorde jag henne till viljes, i våra mått mätt så var jag riktigt duktig, man ska ju inte jämföra sig med andra i onödan. Efter en liten stund gick vi tillbaka till bilen och jag fick sitta in. Men Hallååå Matte vi kom nyss. Matte gick bort till en annan gräskant och så började hon bete sig underligt. Gick kort små steg och böjde sig ner och plockade i gräset, underligt beteende! När hon gått en lite sträcka kom hon och hämtade mig och så gick vi fram till gräskanten där fick jag sätta mig ner och så visade hon med handen och sa ”spår”. Jaha tänkte jag bäst att kolla vad det är då och så fann jag massa godisar. De första metrarna snurrade jag runt lite men kom snart på att om jag gick sakta så hittade jag godisar som ett pärlband. I spårslutet låg det en ostmacka, mums! Den var utan skalbaggar! Matte var mycket nöjd med mig och för att inte tala om sig själv att hon lyckats lägga ett spår där jag tycktes fatta vad jag skulle göra. Matte var såå nöjd att hon lovade en långrunda när vi kom hem. Det blev det också och precis när vi skulle gå ut på stubbåkern där jag skulle få sträcka ut så mötte vi min dotter Lovikka. Hon fick hänga med så gott hon kunde men ännu så springer jag lätt ifrån de små glinen. Jag tog ut svängarna rejält så Matte försökte ropa in mig, men jag kan meddela att jag var bara tvungen att kolla lite till lite längre bort först. Sen skulle jag bara kolla om fasanerna som jag skrämde förra gången hade kommit tillbaka och sen var jag så varm så jag passade på att ta ett dopp i bäcken. Det blev några rundor och Matte konstaterade att inkallningen visst inte fungerade så bra, eller rättare sagt inte alls. Matte var inte fullt så nöjd med mig längre men man måste ju impa på sin dotter, eller hur?

 

Alpina däremot hade varit riktigt duktig på hundungdom, fått prova både rallylydnad och agility. Inga hopp  men slalom, tunnel och den platta tunneln hade hon fixat så Lillmatte lyste som en sol när de kom hem.

Alpina vilar ut, eller?!


 Så kom det ett MMS från Stockholm. Det var Chippen som varit i farten och varit på utställning. Finfin kritik som löd, 5 mån hane av utmärkt typ, huvud med god könsprägel, vacker överlinje o underlinje, välvinklad fram o bak, effektiva rörelser. Välpresenterad.

Det blev BIR med HP. Grattis Maggan och Chippen! (Totti hoppas du tog tillfället iakt och vilade upp dig och inte låg hemma och grät för att du inte fick följa med)

MMS från Chippen. Här sitter han och beundrar sina fina rosetter.

 

Tjingeling från Yrpannan Ofelia

Skapa flashcards